Veelgestelde vragen

Hieronder vind u de veelgestelde vragen.

Staat uw vraag er niet tussen?
Stuur ons vooral een bericht of verzoek. Wij beantwoorden hem graag.

1. Is er een abonnement nodig voor het gebruik van SOS Toegang?

Nee, de deelnemers betalen momenteel eenmalig een bedrag voor de aanschaf van de module, de installatie en de activatie en geen jaarlijkse kosten. 
Op het moment dat er (in te toekomst) een nieuwe versie van het systeem komt (bijvoorbeeld van 2.0 naar 3.0), zullen wij u vragen om mee te gaan met de upgrade. 

2. Op welke objecten kan SOS Toegang worden toegepast?

SOS Toegang kan worden toegepast op alle objecten die elektronisch aangestuurd kunnen worden, zoals slagbomen, hekken, deuren, pollers, liften, sleutelkluizen en sleutelbuizen.

3. Zijn de hulpdiensten in mijn regio uitgerust met SOS Toegang?

Ja, alle ambulances in Nederland zijn uitgerust met SOS Toegang.
Een groot deel van de brandweerregio’s is inmiddels aangesloten bij SOS Toegang. Wilt u weten of uw regio is aangesloten? Stuur ons dan een bericht. Het aantal regio's dat meedoet neemt nog steeds toe dus dan kunnen we de actuele lijst verstrekken.

4. Waar moet de antenne geplaatst worden?

De puk antenne die bij de SOS Toegang ontvanger hoort, moet altijd in het zicht van de bestuurder van het hulpverleningsvoertuig geplaatst worden en aan de buitenzijde van het pand of schakelkast worden bevestigd.  De antenne mag dus niet in de kast of in het pand achter glas worden gemonteerd omdat dan de werking van SOS Toegang negatief beïnvloed kan worden.

5. Waarom spreekt de Stichting SOS Toegang over 'deelnemers' en niet over 'klanten'?

Als stichting hebben we de doelstelling om hulpverleners snel en effectief toegang te bieden tot afgesloten terreinen in geval van nood. De stichting heeft geen financieel winstoogmerk, maar richt zich op ‘maatschappelijke winst’; dat hulpverleners mensen in nood sneller kunnen bereiken en daarmee sneller hulp kunnen verlenen. Daarnaast kan het toepassen van SOS Toegang helpen materiele schade te beperken, doordat de brandweer sneller kan starten met interventies.

 

Het gebruik van de term 'deelnemers' benadrukt het feit dat we samen werken aan dit doel, zonder commerciële doeleinden. Diegenen die deelnemen aan SOS Toegang, dragen met elkaar bij aan een veiliger Nederland.  

6. Hoe weet ik of onze SOS Toegang module goed werkt?

Na installatie door één van onze installatiepartners komt de stichting ter plekke om de SOS Toegang module te activeren en testen. Sommige installatiepartners mogen dit namens de stichting ook doen. Het is mogelijk de stichting te vragen de installatie jaarlijks te komen testen. Hiervoor zal een servicebedrag in rekening worden gebracht van 49,90 per testbezoek (excl. btw).

7. Moet ik hulpdiensten zelf informeren over mijn deelname aan SOS Toegang?

U hoeft de hulpdiensten niet apart te informeren. Zodra de SOS Toegang module is geïnstalleerd en geactiveerd, verschijnt de module automatisch op het navigatiescherm van een ambulance of brandweervoertuig. Het is dus niet nodig om hen op de hoogte te stellen van uw deelname, dit doen wij voor u. 

8. Hoe veilig is SOS Toegang?

Het SOS Toegang 2.0 systeem is ontworpen met een "security-by-design" benadering. Het werkt met versleutelde signalen tussen hulpverleningsvoertuigen (zenders) en toegangspoorten (ontvangers).    

De stichting laat geregeld pentesten uitvoeren om het systeem te blijven verbeteren.  

9. Is het mogelijk om SOS Toegang te koppelen aan een alarm?

Voor objecten, waarbij security van belang is, adviseren we het activeren van SOS Toegang te koppelen aan uw alarmsysteem, zodat bij activering van het SOS Toegang systeem, ook het alarm afgaat. Dit zorgt in dat soort gevallen voor een extra beveiliging.  

Heeft u nog andere vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met Stichting SOS Toegang via ons contactformulier op de website. 

 

Stichting SOS Toegang –

Samen zorgen voor snelle en veilige toegang voor hulpdiensten.